Forfatter/utgivelse | År | Tittel | Utgiver/utgivelsessted |
Aamodt, P. O., C. Carlsten, J. Caspersen, J. B. Grøgaard og T. Røsdal | 2016 | Kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere: En undersøkelse basert på OECD Teaching and Learning international Survey (TALIS) | Norsk Instiutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), Oslo |
Andersen, Rolf K. og Silje Andresen | 2016 | Rekruttering, frafall og overgang til læreplass på restaurant- og matfag. | Forskningsstiftelsen FAFO, Oslo. |
Archer, L., J. Osborne, J. DeWitt, J. Dillon, B. Wong og B. Willis | 2013 | ASPIRES: Young people’s science and career aspirations, age 10–14. | King’s College, London |
Bakken | 2003 | Minoritetsspråklig ungdom i skolen. Reproduksjon av ulikhet eller sosial mobilitet? [Rapport 15/2003]. | Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA), Oslo. |
Bakken | 2014 | Ulike perspektiver på skoleresultatene til barn og unge med innvandringsbakgrunn. | Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA), Oslo. |
Bakken, A., L.R. Frøyland og M.A. Sletten | 2016 | Sosiale forskjeller i unges liv. Hva sier ungdataundersøkelsene? | Velferdsforskningsinstituttet NOVA, Oslo |
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | 2017 | Barn og unge i barnevernet – hvordan gjør de det på skolen? | Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Oslo |
BASIL | 2016 | Barnehagestatistikk | Utdanningsdirektoratet (Udir), Oslo |
Baumert, J., M. Kunter, W. Blum, M. Brunner, T. Voss et al. | 2010 | Teachers’ Mathematical Knowledge, Cognitive Activation in the Classroom, and Student Progress | American Educational Research Journal |
Bergem, O. K., H. Kaarstein og T. Nilsen | 2016 | Vi kan lykkes i realfag. Resultater og analyser fra TIMSS 2015 | Universitetsforlaget, Oslo |
Bergem, O.K. | 2009 | Individuelle versus kollektive arbeidsformer. En drøfting av aktuelle utfordringer i matematikkundervisningen i grunnskolen. | Universitetet i Oslo, Oslo |
Bjerrum – Nielsen, H. | 2009 | Skoletid | Universitetsforlaget, Oslo |
Bjugstad, H.K | 2016 | Mangel på grunnskolepoeng 2009-2015. Stadig flere mangler grunnskolepoeng. | Statistisk sentralbyrå (SSB), Oslo – Kongsvinger |
Blömeke, S., U. Suhl, G. Kaiser. og M. Döhrmann | 2012 | Family background, entry selectivity and opportunities to learn: What matters in primary teacher education? An international comparison of fifteen countries | Teaching and Teacher Education |
Blömerke, S., F.-J. Hsieh, G. Kaiser og W. H. Schmidt | 2014 | International Perspectives on Teacher Knowledge, Beliefs and Opportunities to Learn. TEDS-M Results. | Springer, Dordrecht |
Bråten, M. og A. H. Tønder | 2017 | Gjør fagbrevet en forskjell? Barne- og ungdomsarbeiderens stilling i barnehage og skole | Forskningsstiftelsen FAFO, Oslo |
Bråten, M. og A. H. Tønder | 2015 | Kompetanse og kvalitet i arbeid med barn og unge. Arbeidsgiveres vurdering av barne- og ungdomsarbeiderfaget | Forskningsstiftelsen FAFO, Oslo |
Caspersen, J., H. Michelsen og C. Wendelborg | 2016 | Lærlingundersøkelsen 2015. En analyse av yrkesfaglærerns kompetanse, utstyrssituasjonen og tilbudsstruktur. | NTNU Samfunnsforskning Mangfold og inkludering, Trondheim |
Colnerud, G. | 2007 | När lärare mobbar, kränker eller sårar: I: C. Thors (red.) Utstött – en bok om mobbning. | Lärarforbundets Förlag, Stockholm |
Danielsen, A.G. og H.E. Tjomsland | 2013 | Mestringsforventning, trivsel og frafall I: R.J. Krumsvik, R. Säljö (red). Praktisk pedagogisk utdanning. En antologi. | Fagbokforlaget, Bergen |
Danmarks Evalueringsinstitut | 2016 | Samarbejde mellem forældre og daginstitutioner. | Danmarks Evalueringsinstitut, København |
Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) | 2015 | Innbyggerundersøkelsen 2015. Hva mener brukerne? | Direktoratet for forvaltning og IKT, Oslo |
Drange, N. | 2016 | Gratis kjernetid i barnehage i Oslo. Oppfølging av barna på tredje trinn | Statistisk sentralbyrå (SSB), Oslo – Kongsvinger |
Drugli M. B. og T. Nordahl | 2014 | Dyrk lærernes relasjonskompetanse | Psykologisk.no |
Drugli, M. B., E. Solheim, S. Lydersen, V. Moe, L. Smith og T. Berg-Nielsen | 2017 | Elevated cortisol levels in Norwegian toddlers in childcare | Early child development and care |
Eccles, J.S. og A. Wigfield | 2002 | Motivational Beliefs, Values, and Goals | Annual Review of Psychology |
Ekren, R. | 2014 | Sosial reproduksjon av utdanning? | Statistisk sentralbyrå (SSB), Oslo – Kongsvinger |
Eriksen, I.M. og S.T. Lyng | 2016 | Relational aggression among boys: blind spots and hidden dramas | Gender and Education 3 2016 |
Eriksen, I.M. og S.T. Lyng | 2015 | Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker | Velferdsforskningsinstituttet NOVA, Oslo |
Eurostat | 2017 | Education and training: database | Eurostat, publisert på nett |
Foreldreundersøkelsen | 2016 | Foreldreundersøkelsen for barnehager | Utdanningsdirektoratet, Oslo |
Forskningsrådet | 2014 | Lærende Regioner i Norge. Forskningsfunn | Norges forskningsråd, Forskning og innovasjon i utdanningssektoren (FINNUT), Oslo. |
Gjerustad, C., E. Waagene og R.A. Federici | 2016 | Spørsmål til Skole-Norge høsten 2016 | Norsk Instiutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), Oslo |
Grunnskolens Informasjonssystem (GSI) | 2016 | Grunnskolestatistikk | Utdanningsdirektoratet, Oslo |
Utdanningsdirektoratet, Oslo | 2009 | Tegn til bedring: norske elevers prestasjoner i matematikk og naturfag i TIMSS 2007 | Unipub, Oslo |
Grønmo, L. S. og T. Nilsen | 2013 | Læringsmuligheter og prestasjoner i fysikk på 8. trinn, I: L. S. Grønmo og T. Onstad (red.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. | Akademika forlag, Oslo |
Grønmo, L. S. og T. Onstad | 2012 | Mange og store utfordringer. Et nasjonalt og internasjonalt perspektiv på utdanning av lærere i matematikk basert på data fra TEDS-M 2008 | Unipub, Oslo |
Grønmo, L. S., A. Hole og T. Onstad | 2016 | Ett skritt fram og ett tilbake: TIMSS Advanced 2015. Matematikk og fysikk i videregående skole. | Cappelen Damm Akademisk, Oslo |
Grønmo, L.S., O. K. Bergem, M. Kjærnsli, S. Lie og A. Turmo | 2004 | Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers prestasjoner i matematikk og naturfag i TIMSS 2003 | Universitetet i Oslo, Oslo |
Görzig, A., T. Milosevic og E. Staksrud | 2017 | Cyberbullying victimisation in context: the role of social inequalities in countries and regions | Journal of Cross-Cultural Psychology |
Hansen, H. | 2013 | Jeg kan ikke se det. Lærerpraksis og mobbeforståelser I: J.Kofoed og D.M. Søndergaard (red). Mobning gentænkt. | Hans Reitzles Forlag, København |
Hatlevik, O. E. og A. Rohatgi | 2016 | Skoleleders svar på spørsmål i skolespørreskjemaet. I: M. Kjærnsli og F. Jensen (red.). Stø kurs. Norske elevers kompetanse i naturfag, matematikk og lesing i PISA 2015 | Universitetesforlaget, Oslo |
Havik, T. | 2015 | School non-attendance. A study of the role of school factors in school refusal. Doktorgradsavhandling | Universitetet i Stavanger, Stavanger |
Havik, T. | 2016 | Skolevegring I: E. Bru, E.C. Idsøe og K. Øverland (red). Psykisk helse i skolen | Universitetesforlaget, Oslo |
Hofstein, A. og V. N. Lunetta | 2004 | The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century | Science education |
Hognestad, K. | 2016 | Pedagogiske lederes kunnskapsledelse som praksis på avdelingen i barnehagen: Et kvalitativt og tolkende skyggestudie | NTNU Samfunnsforskning Mangfold og inkludering, Trondheim |
IEA | 2016 | IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study | TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College |
Kane, T. og D. O. Staiger | 2012 | Gathering Feedback for Teaching: Combining High-Quality Observations with Student Surveys and Achievement Gains. Policy and Practice Brief. MET Project | Gatesfoundation.org |
Kjærnsli M. og F. Jensen | 2016 | Stø kurs. Norske elevers kompetanse i naturfag, matematikk og lesing i PISA 2015 | Universitetsforlaget, Oslo |
Kjærnsli, M. og A. Rohatgi | 2016 | Læringsmiljøet i skolen. I: M. Kjærnslie og F. Jensen(red.). På stø kurs. Norske elevers kompetanse i naturfag, matematikk og lesing i PISA 2015 | Universitetsforlaget, Oslo |
Klem, A. M. og J. P. Connell | 2004 | Relationships matter: Linking teacher support to student engagement and achievement. | Journal of school health |
Klette, K. | 2003 | Klasserommets praksisformer etter Reform 97 (Vol. 97). Pedagogisk forskningsinstitutt. | Universitetet i Oslo, Oslo |
Kofoed, J. og D. M. Søndergaard | 2013 | Mobning. Gentenkt | Hans Reitzles Forlag, København |
Kofoed, J. og D. M. Søndergaard | 2009 | Mobning. Social processer på afveje. | Hans Reitzles Forlag, København |
Kommunerevisjonen i Oslo | 2015 | Særskilt språkopplæring i grunnskolen | Oslo kommune, Oslo |
Kompetanse for framtidens barnehage | 2014 | Kompetanse for framtidens barnehage – Strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020. | Kunnskapsdepartementet, Oslo |
Kongelf, T. R | 2015 | Introduksjon av algebra i matematikkbøker for ungdomstrinnet i Norge | Nordisk Matematikkdidaktikk, NOMAD – Nordic Studies in Mathematics Education |
KOSTRA | 2017 | Foreløpige tall fra Kommune-Stat-Rapportering, Statistisk sentralbyrå | Statistisk sentralbyrå (SSB), Oslo – Kongsvinger |
Lipko-Speed, A., J. Dunlosky og K. A. Eawson | 2014 | Does testing with feedback help gradeschool children learn key concepts in science? | Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 3(3), 171–176. |
Lov om barnehager | 2006 | Lov om barnehager | Kunnskapsdepartementet, Oslo |
Lunder, T. E., B. Eika og P. K. R. Kallager | 2017 | Kostnader i barnehager 2015 | Telemarksforskning, Bø |
Lånekassen | 2017 | Lånekassen i 2016 | Lånekassen, Oslo |
Martin, M.O., I. V. S. Mullis, P. Foy og M. Hooper | 2016 | TIMSS 2015 International Results in Science | TIMMS & PIRLS International Study Center, Boston |
Meece, J.L., B. B. Glienke og S. Burg | 2006 | Gender and motivation | Journal of school Psychology |
Mjaavatn, P.E. og P. Frostad | 2016 | Jentene sliter! | Psykologi i kommunen |
Moen, E. | 2014 | Slik stopper vi mobbingen. | Universitetsforlaget, Oslo |
Mullis, I.V.S. og Martin, M.O | 2013 | TIMSS 2015 Assessment Frameworks | International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) |
Mullis, I.V.S., M. O. Martin, P. Foy og M. Hooper | 2016 | TIMSS 2015 International Results in Mathematics | International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) |
Myklatun, K. H. | 2017 | Foreldrebetaling i barnehager, januar 2017 | Statistisk sentralbyrå (SSB), Oslo – Kongsvinger |
Naper, L. R., M. Haugum, R. D. Nilsen, H. Sivertsen, M. Stene og L. Ekmann | 2017 | Spørsmål til Barnehage-Norge 2016 | Trøndelag forskning og utvikling, Steinkjer |
Nilsen, T. | 2016 | Skolemiljø. I: O.K. Bergrem, H. Kaarstein og T. Nilsen (red.) Vi kan lykkes i realfag. Resultater og analyser fra TIMSS 2015 | Universitetesforlaget, Oslo |
Nilsen, T. og C. Angell | 2014 | The importance of discourse and attitude in learning astronomy. A mixed methods approach to illuminate the results of the TIMSS 2011 survey in Nordic Studies | Science Education |
NOU 2014: 7 | 2014 | Elevenes læring i fremtidens skole | Kunnskapsdepartementet, Oslo |
NOU 2017: 2 | 2017 | Integrasjon og tillit – langsiktige konsekvenser av høy innvandring. | Justis- og beredskapsdepartementet, Oslo |
OECD | 2013 | Education at a Glance 2013. OECD Indicators | OECD Publishing, Paris |
OECD | 2014 | Education at a Glance 2014. OECD Indicators. | OECD Publishing, Paris. |
OECD | 2016 | Education at a Glance 2016. OECD Indicators | OECD Publishing, Paris |
OECD | 2017 | Education at a Glance 2017. OECD Indicators | OECD Publishing, Paris |
Rambøll | 2016a | Veiledning av nyutdannede barnehagelærere og lærere: En evaluering av veiledningsordningen og veilederutdanningen. | Rambøll, Oslo |
Rambøll | 2016b | Evaluering av særskilt språkopplæring og innføringstilbud | Rambøll, Oslo |
Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver | 2011 | Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver | Kunnskapsdepartementet, Oslo |
Reegård, Kaja og Jon Rogstad | 2016 | De frafalne. Om frafall i videregående opplæring – hvem er de, hva vil de, og hva kan gjøres? | Gyldendal, Oslo. |
Riksrevisjonen | 2016 | Riksrevisjonens undersøking av styresmaktene sitt arbeid for å auke talet på læreplassar | Riksrevisjonen, Oslo |
RKBU Vest/ Læringsmiljøsenteret | 2016 | Å bli utsatt for mobbing. En kunnskapsoppsummering om konsekvenser og tiltak | Reginalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Vest) Uni Research Helse og Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) Universitetet i Stavanger. Bergen/Stavanger |
Sadler, P.M., G. Sonnert, Z. Hazari og R. Tai | 2012 | Stability and volatility of STEM career interest in high school: A gender study | Science Education |
Samdal, O. og T. Torsheim | 2012 | School as a resource or risk to student’s subjective health and weel – beeing. I: B. Wold og O. Samdal (red). An ecological perspective on health promotion systems, settings and social processes | Bentham e-books |
Samordna opptak | 2015 | Realfagspoeng | Samordna opptak, Oslo |
Samordna opptak | 2017 | Studieoversikten 2017 | Samordna opptak, Oslo |
Scheerens, J., M. H. Hendriks, P. Luyten Sleegers og C. Glas | 2013 | Productive time in education. A review of the effectiveness of teaching time at school, homework and extended time outside school hours. | University of Twente Portal |
Schmidt, W.H., N. A. Burroughs, P. Zoido og R. T. Houang | 2015 | The Role of Schooling in Perpetuating Educational Inequality An International Perspective. | Educational Researcher, Sage Publications |
Schunk, D.H. og C.A. Mullen | 2012 | Self efficacy as an enlarged learner I: S.L.Christenson, S.L. Reschly og C. Wylie (red.) Handbook of research in student Engagement | Springer Link, USA |
Skaalvik, E.M. og R.A. Federici | 2015 | Prestasjonspresset i skolen | Bedre skole |
Skaalvik, E.M. og S. Skaalvik | 2011 | Motivasjon for skolearbeid | Tapir Akademisk forlag, Trondheim |
Skaalvik, E.M. og S. Skaalvik | 2006 | Self-concept and self-efficacy in mathematics: Relation with mathematics motivation and achievement. | Paper presented at the 7th International Conference of the Learning Sciences, School of Education, Indiana University |
Skaalvik, E.M. og S. Skaalvik | 2014 | Skolen som læringsarena | Universitetsforlaget, Oslo |
Skinner, E. A. og J. R. Pitzer | 2012 | Developmental dynamics of student engagement, coping, and everyday resilience. I: S. L. Christenson, A.L. Reschly, og C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement. | New York: Springer Science. |
Skoleporten | 2017 | Nøkkeltall for grunnopplæringen | Utdanningsdirektoratet, Oslo |
Sletten, M. A. og C. Hyggen | 2013 | Ungdom, frafall og marginalisering. Temanotat. | Norges forskningsråd, Oslo. |
Statistikkportalen | 2017 | Statistikk om barnehage og grunnopplæringen i Norge | Utdanningsdirektoratet, Oslo |
Statistisk sentralbyrå | 2015 | Nasjonale prøver 2014. | Statistisk sentralbyrå (SSB), publisert på nett |
Statistisk sentralbyrå | 2016a | Statistikkbanken | Statistisk sentralbyrå (SSB), publisert på nett |
Statistisk sentralbyrå | 2016b | Hva vet vi om flyktningers utdanning? | Statistisk sentralbyrå (SSB), publisert på nett |
Statistisk sentralbyrå | 2017 | Statistikkbanken | Statistisk sentralbyrå (SSB), publisert på nett |
Steffensen, K., R. Ekren, O. O. Zachrisen og L. J. Kirkebøen | 2017 | Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen: en kvantitativ studie | Statistisk sentralbyrå (SSB), Oslo – Kongsvinger |
Tai, R. H., C. Q. Liu, A. V. Maltese og X. Fan | 2006 | Planning early for careers in science | Science |
Utdanningsdirektoratet | 2014 | Hva gjør de som ikke fikk læreplass? | Utdanningsdirektoratet, Oslo |
Vetenskapsrådet | 2016 | Betygens geografi – Forskning om betyg och summativa bedömningar i Sverige och internationellt | Vetenskapsrådets rapporter, Stockholm |
von Simson, Kristine | 2016 | Frafall i yrkesfag blant jenter og gutter: arbeidsmarkedets betydning, i Reegård, Kaja og Jon Rogstad» (red.): De frafalne. Om frafall i videregående opplæring – hvem er de, hva vil de, og hva kan gjøres? | Gyldendal, Oslo. |
Wendelborg C., M. Røe og J. Caspersen | 2016 | Elevundersøkelsen 2015 | NTNU Samfunnsforskning Mangfold og inkludering, Trondheim |
Wendelborg, C. | 2010 | Å vokse opp med funksjonshemming i skole og blant jevnaldrende. En studie av opplæringstilbud og deltakelse blant barn med nedsatt funksjonsevne | NTNU Samfunnsforskning Mangfold og inkludering, Trondheim |
Wendelborg, C. | 2017a | Mobbing og arbeidsro i skolen. Analyse av Elevundersøkelsen 2016/17 | NTNU Samfunnsforskning Mangfold og inkludering, Trondheim |
Wendelborg, C. | 2017b | Skolens håndtering av mobbing og krenkelser I: M.Uthus. Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv. | Gyldendal Akademisk, Oslo |
Østby, L. | 2016 | Fra asylsøker til flyktning – før og etter kriseåret 2015. | Statistisk sentralbyrå (SSB), Oslo – Kongsvinger |