Kapittel 1 |
---|
Figur 1.1. Dekningsgrad for minoritetsspråklige og totalt. 2012-16. Prosent.
|
Figur 1.2. Personaltetthet etter eier. 2012-2016. Antall barn per ansatt.
|
Figur 1.3. Ansattes utdanningsnivå i alle barnehager. 2012-2016*. Prosent.
|
Figur 1.4. Barnehager som oppfyller pedagognormen. 2012-2016. Prosent.
|
Figur 1.5. Barnehager fordelt på driftsform. 2012-2016. Antall og prosent.
|
Figur 1.6. Barn i familiebarnehager fordelt på alder. 2012-2016. Antall.
|
Figur 1.7. Barn etter barnehagens størrelse. 2012-2016. Antall.
|
Figur 1.8. Avdelingsfrie og avdelingsbaserte barnehager etter barnehagestørrelse. 2016. Prosent.
|
Figur 1.9. Barnehager fordelt etter vanligste gruppestørrelse. 2016. Antall.
|
Figur 1.10. Barnehagens profil. 2016. Antall.
|
Figur 1.11. Barn med enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp fordelt på alder. 2016. Antall.
|
Tabell 1.1. Barn i barnehage. 2016. Prosent og antall.
|
Tabell 1.2. Barn på venteliste. 2014-2016. Antall.
|
Tabell 1.3. Barn som får spesialpedagogisk hjelp. 2012-2016. Antall og prosent.
|
Kapittel 2 |
---|
Figur 2.1. Skolar fordelte etter talet på elevar ved skolen. 2006-2016. Prosent.
|
Figur 2.2. Private grunnskolar. 2006-2016. Tal.
|
Figur 2.3. Elevar i private skolar fordelte på barne- og ungdomstrinn. 2014-15. Prosent.
|
Figur 2.4. Fag- og timefordeling i grunnskolen. Skoleåret 2016-17. Timar i løpet av skoleløpet.
|
Figur 2.5. Elevar i grunnskolen med enkeltvedtak om spesialundervisning. 2006-2016. Prosent.
|
Figur 2.6. Organiseringa av spesialundervisninga. 2016. Prosent.
|
Figur 2.7. Elevar med særskild norskopplæring og anna særskild språkopplæring. 2006-2016. Tal.
|
Figur 2.8. Elevar med særskild norskopplæring som også har anna særskild språkopplæring. 2006-2016. Prosent.
|
Figur 2.9. Elevar som får anna særskild språkopplæring i tillegg til særskild norskopplæring, i heile landet og i dei ti største kommunane. 2016. Prosent.
|
Figur 2.10. Fordeling av gutar og jenter på dei ulike valfaga. 2016-17. Prosent.
|
Figur 2.11. Elevar på 1.-4. trinn som deltek i SFO-ordninga, fordelte på fylke. 2016. Prosent.
|
Figur 2.12. Skolar fordelte etter tal på elevar per lærar i ordinær undervisning. 2016-17. Prosent.
|
Figur 2.13. Tal på elevar per lærar i ordinær undervisning 1.-4. trinn i kommunale grunnskolar i dei ti største kommunane i Noreg. Prosent.
|
Figur 2.14. Gjennomsnittleg lærartettleik og prosentdel elevar på skolar med over 20 elevar per lærar. 2001-2016. Prosentdel og gjennomsnitt.
|
Figur 2.15. Skolar med over 20 elevar per lærar i ordinær undervisning på 1.-4. trinn, fordelte på skolestorleiken. 2001-02 og 2016-17. Prosent.
|
Figur 2.16. Lærarar som ikkje oppfyller kompetansekravet for undervisning i fag dei underviser i, fordelte på barne- og ungdomstrinn*. 2016-17. Prosent.
|
Figur 2.17. Grunnskolelærarar som fekk midlar for å ta vidareutdanning i matematikk, engelsk og norsk per desember*. 2015-2016. Tal.
|
Figur 2.18. Vaksne som får ordinær undervisning og spesialundervisning. 2011-2016. Tal.
|
Tabell 2.1. Private grunnskolar. 2016. Tal.
|
Kapittel 3 |
---|
Figur 3.1. Elevar, lærlingar og lærekandidatar etter utdanningsprogram og utdanningsnivået til foreldra. 2016-17. Prosent.
|
Figur 3.2. Elevar på yrkesfaglege utdanningsprogram etter kjønn. Alle trinn*. 2016-17. Prosent.
|
Figur 3.3. Gutar og jenter etter utvalde realfag. 2016-17. Prosent.
|
Figur 3.4. Elevar i private vidaregåande skolar* i utvalde land. 2014-15. Prosent.
|
Figur 3.5. Søkjarar med godkjend lærekontrakt per 31. desember 2016, fordelte på fylke. Prosent.
|
Figur 3.6. Løpande lærekontraktar etter utdanningsprogram. 2016. Tal
|
Figur 3.7. Lærekandidatar etter utdanningsprogram. 2016. Tal.
|
Figur 3.8. Delen lærekandidatar av totalt tal på lærlingar, fagopplæring i skole og lærekandidatar. 2016. Prosent.
|
Figur 3.9. Sysselsette lærarar i vidaregåande opplæring etter kjønn og alder. 4. kvartal 2016. Prosent.
|
Figur 3.10. Lærarar etter utdanningsnivå. 4. kvartal 2016. Prosent.
|
Figur 3.11. Sysselsette lærarar i vidaregåande opplæring utan pedagogisk utdanning. 4. kvartal 2016. Prosent.
|
Tabell 3.1. Elevar i vidaregåande opplæring. 2016-17. Tal.
|
Tabell 3.2. Lærlingar i vidaregåande opplæring. 2016. Tal.
|
Tabell 3.3. Elevar og lærlingar fordelte på utdanningsprogram og trinn. 2016-17. Tal.
|
Tabell 3.4. Gutar og jenter som gjekk vidare frå nivå 1 til nivå 2 i realfag*. 2016-17. Prosent.
|
Tabell 3.5. Private vidaregåande skolar etter grunnlag for godkjenning. 2016-17. Tal.
|
Tabell 3.6. Nye lærekontraktar etter utdanningsprogram. 2012-2016. Tal.
|
Tabell 3.7. Deltakarar i vidaregåande opplæring som er 25 år eller eldre. 2012-2015*. Tal.
|
Kapittel 4 |
---|
Figur 4.1. Finansiering av barnehager fordelt på eierform. 2015. Prosent.
|
Figur 4.2. Kostnader* per heltidsplass i barnehagen, store barn. 2011-2015. Kroner.
|
Figur 4.3. Kommuner og barnehagebarn fordelt på kommunens driftsutgifter per barn. 2016. Prosent.
|
Figur 4.4. Kommuner og barnehagebarn fordelt på kommunens driftsutgifter per heltidsekvivalent*. 2016. Prosent.
|
Figur 4.5. Driftsutgifter per grunnskoleelev fordelt på utgifter til skoler, skolelokaler og skoleskyss. 2012-2016. Kroner.
|
Figur 4.6. Kommuner og grunnskoleelever fordelt på kommunens driftsutgifter per elev. 2016. Prosent.
|
Figur 4.7. Utgifter per grunnskoleelev fordelt på utvalgte land. 2013. Kjøpekraftsjusterte tall i USD.
|
Figur 4.8. Driftsutgifter per elev i videregående opplæring fordelt på fylke. 2016. Kroner.
|
Figur 4.9. Direkte driftsutgifter per elev i videregående opplæring fordelt på utdanningsprogram*. 2016. Kroner.
|
Figur 4.10. Utgifter per elev i videregående opplæring fordelt på utvalgte land. 2013. Kjøpekraftsjusterte tall i USD.
|
Kapittel 5 |
---|
Figur 5.1. Resultater på nasjonale prøver i regning 5. trinn fordelt på mestringsnivå og fylker. 2016-17. Prosent og gjennomsnittlige skalapoeng.
|
Figur 5.2. Resultater på nasjonale prøver i lesing 8. trinn fordelt på mestringsnivå og fylker. 2016-17. Prosent og gjennomsnittlige skalapoeng.
|
Figur 5.3. Nasjonale prøver i lesing på 8. trinn for kommuner*. Gjennomsnitt 2014-2016. Gjennomsnittlige skalapoeng.
|
Figur 5.4. Resultater på nasjonale prøver i regning 5. trinn fordelt på mestringsnivå. 2014-2016. Prosent.
|
Figur 5.5. Resultater på nasjonale prøver i engelsk, lesing og regning for elever på 8. trinn, fordelt på mestringsnivå og kjønn. 2016-17. Prosent.
|
Figur 5.6. Resultater på nasjonale prøver i lesing for elever på 8. trinn, fordelt på kjønn. 2016-17. Gjennomsnittlige skalapoeng.
|
Figur 5.7. Elever som har deltatt, er fritatt eller ikke har deltatt på nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk på 5. og 8. trinn. 2016-17. Prosent.
|
Figur 5.8. Elever som blir fritatt fra nasjonale prøver i lesing, og elever med særskilt norskopplæring og/eller spesialundervisning på 8. trinn, fordelt på de ti største kommunene. 2016-17. Prosent.
|
Figur 5.9. Grunnskolepoeng for fylker og nasjonalt. 2015-16. Gjennomsnitt.
|
Figur 5.10. Elever med null grunnskolepoeng, fordelt på fylker. 2015-16. Prosent.
|
Figur 5.11. Gjennomsnittlige grunnskolepoeng 2016, etter resultater på nasjonale prøver i lesing 5. trinn 2010-11, fordelt på kjønn.
|
Figur 5.12. Skriftlige eksamenskarakterer og standpunktkarakterer for gutter og jenter. 2015-16. Gjennomsnitt.
|
Figur 5.13. Eksamens- og standpunktkarakterer for 10. trinn, fordelt på foreldrenes utdanningsnivå. 2016. Gjennomsnitt.
|
Figur 5.14. Skriftlige eksamenskarakterer og standpunktkarakterer for gutter og jenter i utvalgte fellesfag. 2015-16. Gjennomsnitt.
|
Figur 5.15. Endringer til eksamen fra standpunktkarakter. 2015-16. Prosent.
|
Figur 5.16. Dager og timer fravær på vitnemålet, fordelt på utvalgte utdanningsprogram. 2015-16. Median.
|
Figur 5.17. Elever fordelt på prosentvis fravær og karakter til standpunkt i praktisk matematikk for studieforberedende utdanningsprogram på Vg1. 2015-16. Prosent.
|
Figur 5.18. Elever fordelt på prosentvis fravær og karakter til standpunkt i norsk hovedmål for studieforberedende utdanningsprogram på Vg3. 2015-16. Prosent.
|
Figur 5.19. Resultater på fag- og svenneprøver, fordelt på utvalgte utdanningsprogram. 2015-16. Prosent.
|
Kapittel 6 |
---|
Figur 6.1. Lærlingers trivsel på arbeidsplassen. 2015. Gjennomsnitt på en skala fra 1 til 5*.
|
Figur 6.2. 15-årige elevers trivsel og tilhørighet på skolen. 2015. Prosentandel som er svært enig eller enig i påstandene.
|
Figur 6.3. Elevers opplevelse av vurderingspraksis og involvering i eget læringsarbeid. 2015. Prosentandel på 1.-10. trinn som opplever at påstandene stemmer*.
|
Figur 6.4. Elevens opplevelse av motivasjon og mestring fordelt på trinn. 2015. Gjennomsnitt på skala 1-5.
|
Figur 6.5. Elever som har skulket eller kommet for sent på skolen. 2015. Prosent.
|
Figur 6.6. Elever som opplever at de mobbes to til tre ganger i løpet av måneden fordelt på klassetrinn og kjønn. 2016. Prosent.
|
Figur 6.7. Elever som opplever at de mobbes to til tre ganger i løpet av måneden fordelt på klassetrinn og kjønn. 2016. Prosent.
|
Figur 6.8. Gutter og jenter som forteller at de mobber fordelt på trinn. 2016. Prosent.
|
Tabell 6.1. 15-årige elevers opplevelse av arbeidsro i naturfagstimene. 2015. Prosentandel som svarer de fleste eller alle naturfagstimene på de ulike påstandene.
|
Tabell 6.2. Elever som opplever et ganske eller et svært sterkt prestasjonspress. 2015. Prosent.
|
Kapittel 7 |
---|
Figur 7.1. Resultater i matematikk for elever på 4. og 8. trinn. 1995–2015. Gjennomsnittlig skår.
|
Figur 7.2. Resultater i matematikk for 15-åringer. 2003-2015. Gjennomsnittlig skår.
|
Figur 7.3. Resultater i naturfag for elever på 4. og 8. trinn. 1995–2015. Gjennomsnittlig skår.
|
Figur 7.4. Resultater i naturfag for 15-åringer. 2006-2015. Gjennomsnittlig skår.
|
Figur 7.5. Resultater i ulike emneområder i matematikk på 5. trinn. 2015. Gjennomsnittlig skår.
|
Figur 7.6. Resultater i ulike emneområder i matematikk på 9. trinn. 2015. Gjennomsnittlig skår.
|
Figur 7.7. Resultater i ulike emneområder i naturfag på 5. trinn. 2015. Gjennomsnittlig skår.
|
Figur 7.8. Resultater i ulike emneområder i naturfag på 9. trinn. 2015. Gjennomsnittlig skår.
|
Figur 7.9. Sammenhengen mellom elevers selvtillit, motivasjon og prestasjoner.
|
Figur 7.10. Elever på 4., 5., 8. og 9. trinn med høy indre motivasjon for matematikk og naturfag. 2015. Prosent.
|
Figur 7.11. Elever på 8. og 9. trinn med høy ytre motivasjon for matematikk og naturfag. 2015. Prosent.
|
Figur 7.12. Elever på 4., 5., 8. og 9. trinn med høy selvtillit i matematikk og naturfag. 2015. Prosent.
|
Figur 7.13. Resultater i ulike emneområder i naturfag på 8. og 9. trinn. 2015. Gjennomsnittlig skår.
|
Figur 7.14. Elever med lærere som svarer at de har undervist i temaet elektrisitet på 8. og 9. trinn. 2015. Prosent.
|
Tabell 7.1. Timer naturfagundervisning per år, rapportert av lærere og rektorer i TIMSS. 2015. Antall.
|
Kapittel 8 |
---|
Figur 8.1. Fullført videregående opplæring innen to år etter normert tid, fordelt på studieretning. Utvikling fra 2000-kullet til 2010-kullet. Prosent.
|
Figur 8.2. Fullført videregående opplæring innen to år etter normert tid, fordelt på utdanningsprogram. 2010-kullet. Prosent.
|
Figur 8.3. Fullført videregående opplæring innen to år etter normert tid, fordelt på antall grunnskolepoeng. 2010-kullet. Prosent.
|
Figur 8.4. Fullført videregående opplæring innen to år etter normert tid, fordelt på fylke. 2010-kullet. Prosent.
|
Figur 8.5. Fullført videregående opplæring innen to år etter normert tid for innvandrere, norskfødte med innvandrerforeldre og øvrige. 2010-kullet. Prosent.
|
Figur 8.6. Fullført videregående opplæring etter innvandrerbakgrunn og foreldrenes høyest fullførte utdanning. 2010-kullet. Prosent.
|
Figur 8.7. Kompetanseoppnåelse innen to år etter normert tid, fordelt på studieforberedende og yrkesfag. 2010-kullet. Prosent.
|
Figur 8.8. Overganger til og gjennom videregående skole. 2016. Prosent.
|
Figur 8.9. Overganger fra yrkesfaglig Vg2 til tredje opplæringsår. 2016. Prosent.
|
Figur 8.10. Status for lærlinger to til fem år etter påbegynt læretid. 2011-kullet. Prosent.
|
Figur 8.11. Lærlinger som har oppnådd fagbrev to til fem år etter påbegynt lære, fordelt på utdanningsprogram. 2011-kullet. Prosent.
|
Figur 8.12. Sysselsettingsstatus i november 2016 for fagarbeidere som tok fag-/svennebrev 2015-16, fordelt på kandidattype. Prosent.
|
Figur 8.13. Sysselsettingsstatus i november 2016 for lærlinger* som tok fag-/svennebrev 2015-16, fordelt på fylke. Prosent.
|
Figur 8.14. Sysselsettingsstatus i november 2016 for lærlinger* som tok fag-/svennebrev 2015-16, fordelt på utdanningsprogram.** Prosent.
|
Figur 8.15. Ungdom som verken har fullført eller deltar i videregående opplæring, fordelt på alder og sysselsettingsstatus. 2016. Prosent.
|
Figur 8.16. Ungdom i alderen 16-25 år som verken har fullført eller deltar i videregående opplæring, fordelt på fylke og sysselsettingsstatus. 2016. Prosent.
|
Figur 8.17. Ungdom i alderen 16-25 år som verken har fullført eller deltar i videregående opplæring, fordelt på innvandrerbakgrunn, kjønn og sysselsettingsstatus. 2016. Prosent.
|
Figur 8.18. Ungdom under 21 år med ungdomsrett som er i oppfølgingstjenesten, fordelt på fylke og år. Juni 2017. Prosent.
|
Figur 8.19. Status det påfølgende skoleåret* for ungdom tilmeldt oppfølgingstjenesten per juni 2016. Prosent.
|