2.9 Ressurser til grunnopp­læringen i Norge sammenlignet med andre land

Det er store variasjoner i hvordan ulike land beregner utgiftene til barnehage. Det er derfor vanskelig å sammenligne utgiftene til barnehage mellom land. I Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) arbeides det for å forbedre denne statistikken.

Norge bruker mer enn gjennomsnittet i OECD på skole

Norge har høyere utgifter per elev, justert for lokalt pris- og kostnadsnivå, enn gjennomsnittet for medlemslandene i OECD. Det gjelder både i grunnskolen og i videregående opplæring. Utgiftene per elev har økt både i OECD-landene og i Norge siden 2000, men fra 2009 til 2010 har utgiftene gått ned for videregående opplæring i OECD-landene. Av figur 2.15 går det frem at Norge bruker mer enn OECD-snittet på alle trinn, men spesielt på videregående opplæring. Her bruker Norge over 50 prosent mer enn OECD-gjennomsnittet. Også sammenlignet med de andre nordiske landene har Norge høye utgifter per elev, spesielt i videregående opplæring. For eksempel bruker Norge 40 prosent mer per elev i videregående opplæring enn Sverige, mens vi bare bruker i overkant av 20 prosent mer per elev på 1.–7. trinn.

Figur 2.14 Utgifter per elev. Norge og OECD-gjennomsnitt. 2000–2010. Kjøpekraftsjusterte tall presentert i USD.

Kilde: OECD

Høy lærertetthet er den viktigste grunnen til høye utgifter

Norge har høyere lærertetthet per elev enn de fleste OECD-landene. Dette har som diskutert tidligere blant annet sammenheng med den spredte bosettingen i Norge. Det er særlig på 1.–7. trinn Norge har høyere lærertetthet enn snittet i OECD-landene. Norge har i snitt også færre elever per lærerårsverk enn de andre nordiske landene, men Finland og Island har noe høyere lærertetthet på enkelte trinn.

Få undervisningstimer per lærer gir høyere utgifter per elev

Færre undervisningstimer per lærer trekker også utgiftene per elev opp i forhold til gjennomsnittet i OECD. Norske lærere underviser, avhengig av trinn, mellom 6 og 21 prosent færre timer per år enn gjennomsnittet for OECD.

Relativt liten forskjell mellom lønnen til lærere i Norge og gjennomsnittet i OECD

Justert for kjøpekraft er det relativt liten forskjell i lønns­nivået til norske lærere og gjennomsnittet i OECD. Topp­lønnen til norske lærere er mellom 7 og 13 prosent lavere enn gjennomsnittet for OECD-landene. For nyansatte lærere er bildet omvendt, da nyansatte norske lærere tjener mellom 10 og 17 prosent mer enn OECD gjennomsnittet.

Norske elever har færre timer undervisning

Norske elever har som hovedregel undervisning færre timer enn gjennomsnittet i OECD. Dette bidrar til å trekke utgiftene per elev noe ned. Norske grunnskoleelever hadde i 2011 om lag 5–7 prosent færre undervisningstimer enn gjennomsnittet i OECD. De har litt færre timer enn danske og islandske elever, men i hovedsak litt flere enn svenske og finske elever i samme aldersgruppe.

Figur 2.15 Utgifter per elev i OECD-land. 2010. Kjøpekraftsjusterte tall presentert i USD.

Kilde: OECD