Kapittel 1 |
---|
Figur 1.1. Utdanningssystemet i Norge 0-18 år.
|
Figur 1.2. Skoler fordelt etter antall elever. 2003–2013. Antall.
|
Figur 1.3. Fordeling av skoler og elever etter antall elever ved skolen. 2013/14. Andel.
|
Figur 1.4. Utvikling i antall private grunnskoler fra 2002 til 2013. Tall for private grunnskoler i utlandet fra 2006. Antall.
|
Figur 1.5. Antall fremmedspråk per skole. 2013/14. Prosent.
|
Figur 1.6. Elever på ulike valgfag fordelt på gutter og jenter. 2013/14. Prosent.
|
Figur 1.7. Elever med særskilt norskopplæring og annen særskilt språkopplæring. 2002–2013. Antall.
|
Figur 1.8. Elever og lærlinger i videregående opplæring per 1. oktober 2013, etter trinn og løp. Antall.
|
Figur 1.9. Elever på studieforberedende utdanningsprogrammer fordelt på trinn. 2013/14. Foreløpige tall. Antall.
|
Figur 1.10. Søkere til yrkesfaglige utdanningsprogrammer på Vg1. Per 1. mars 2014. Antall.
|
Figur 1.11. Voksne som mottar ordinær undervisning og spesialundervisning. 2008/09–2013/14. Antall.
|
Tabell 1.1. Grunnskoler fordelt på eierform. 2013/14. Antall.
|
Tabell 1.2. Private grunnskoler. 2013/14. Antall.
|
Tabell 1.3. Ordinær fag- og timefordeling for elever på 1.–10. trinn, gjeldende for alle elever fra og med skoleåret 2014/15.
|
Tabell 1.4. Elever med valgfag på 8. og 9. trinn. 2013/14. Antall og prosent.
|
Tabell 1.5. Private videregående skoler. 2013/14. Antall.
|
Tabell 1.6. Elever på studieforberedende utdanningsprogrammer fordelt på program. Per 1. oktober 2013, foreløpige tall. Antall.
|
Tabell 1.7. Elever og lærlinger på yrkesfaglige utdanningsprogrammer fordelt på program. Per 1. oktober 2013. Foreløpige tall. Antall.
|
Tabell 1.8. Over- og undersøking på Vg1 fordelt på utdanningsprogram. Per 1. mars 2014. Antall.
|
Tabell 1.9. Deltagere i videregående opplæring som er 25 år eller eldre. 2008/09–2012/13. Antall.
|
Tabell 1.10. Voksne deltagere i videregående opplæring, fordelt på utdanningsprogram. Utdanningsprogrammer fra Kunnskapsløftet. 2012/13. Foreløpige tall. Antall.
|
Kapittel 2 |
---|
Figur 2.1. Kommuner og barn i barnehage fordelt på kommunens utgifter per barn i barnehage. 2013. Foreløpige tall. Prosent.
|
Figur 2.2. Kommuner og barn i barnehage fordelt på kommunenes utgifter per barn når det gjelder store barn med heltidsplass. 2013. Foreløpige tall. Prosent.
|
Figur 2.3. Driftsutgifter per elev fordelt på utgifter til grunnskoler, skolelokaler og skoleskyss. 2013. Foreløpige tall. Kroner.
|
Figur 2.4. Kommuner og elever fordelt på driftsutgifter per elev i grunnskolen. Kommunale grunnskoler. 2013. Foreløpige tall. Prosent.
|
Figur 2.5. Utgifter per elev i videregående opplæring. 2013. Foreløpige tall. Kroner.
|
Figur 2.6. Utgifter per elev etter utdanningsprogram. Justert for endringer i priser og lønninger. 2013. Foreløpige tall. Kroner.
|
Figur 2.7. Indirekte utgifter per elev fordelt etter fylke. 2013. Foreløpige tall. Kroner.
|
Figur 2.8. Læretimer per elev til ordinær undervisning, spesialundervisning og særskilt språkopplæring. 2003/04–2013/14. Antall.
|
Figur 2.9. Gruppestørrelse i en ordinær undervisningssituasjon fordelt på gjennomsnittlig skolestørrelse. 2013/14. Antall.
|
Figur 2.10. Lærerårsverk utført av lærere uten godkjent utdanning. 2013/14. Prosent.
|
Figur 2.11. Utdanningsnivå for lærere i videregående opplæring fordelt på fylker. 4. kvartal 2012. Prosent.
|
Figur 2.12. Kommuner som bruker mer enn 15 prosent av undervisningstimene til spesialundervisning. 2006/07–2013/14. Antall.
|
Figur 2.13. Læretimer per elev som mottar særskilt språkopplæring i form av særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring, tospråklig fagopplæring og tilrettelagt språkopplæring. 2006/07–2013/14. Antall.
|
Figur 2.14. Utgifter per elev. Norge og OECD-gjennomsnitt. 2000–2010. Kjøpekraftsjusterte tall presentert i USD.
|
Figur 2.15. Utgifter per elev i OECD-land. 2010. Kjøpekraftsjusterte tall presentert i USD.
|
Kapittel 3 |
---|
Figur 3.1. Barn i barnehage i ulike aldersgrupper. 2003–2013. Tal.
|
Figur 3.2. Nullåringar og eittåringar utan rett til plass som går i barnehage, fordelte på private og kommunale barnehagar. 2010–2013. Tal.
|
Figur 3.3. Barn i barnehagar etter storleiken på barnehagen. 2009–2013. Prosent.
|
Figur 3.4. Delen private barnehagar etter fylke. 2013. Prosent.
|
Figur 3.5. Utdanningsbakgrunnen til dei tilsette i barnehagen. 2009–2013. Prosent.
|
Figur 3.6. Utdanningsbakgrunnen til dei tilsette i barnehagen, etter fylke. 2009–2013. Prosent.
|
Figur 3.7. Barnehagar som oppfyller pedagognorma, både med og utan dispensasjon frå utdanningskravet. 2009–2013. Prosent.
|
Figur 3.8. Barnehagar som oppfyller pedagognorma utan dispensasjon frå utdanningskravet, etter fylke. 2009 og 2013. Prosent.
|
Figur 3.9. Barnehagar i kommunane som oppfyller pedagognorma med pedagogiske leiarar med godkjent utdanning. 2013. Prosent.
|
Tabell 3.1. Dekningsgrad barn i barnehage. 2007–2013. Prosent.
|
Tabell 3.2. Dekningsgrad minoritetsspråklege barn i barnehage. 2009–2013. Prosent.
|
Kapittel 4 |
---|
Figur 4.1. Mestringsnivå på nasjonale prøver 5. trinn, fordelt på fylker. 2013. Gjennomsnitt.
|
Figur 4.2. Mestringsnivå på nasjonale prøver 8. trinn, fordelt på gutter og jenter. 2013. Prosent.
|
Figur 4.3. Mestringsnivå på nasjonale prøver 5. trinn etter foreldrenes utdanningsnivå. 2013. Andel.
|
Figur 4.4. Fritak fra nasjonale prøver. 2008–2013. Prosent.
|
Figur 4.5. Gjennomsnittlig antall grunnskolepoeng, fordelt på fylker. 2012/13.
|
Figur 4.6. Eksamenskarakterer på 10. trinn, fordelt etter fag og kjønn. 2012/13. Gjennomsnitt.
|
Figur 4.7. Karakterfordeling på skriftlig eksamen 10. trinn, fordelt på gutter og jenter. 2012/13. Prosent.
|
Figur 4.8. Eksamenskarakterer på skriftlig eksamen 10. trinn, fordelt på foreldrenes utdanningsnivå. 2012/13. Gjennomsnitt.
|
Figur 4.9. Skriftlige eksamenskarakterer og standpunktkarakterer i utvalgte fellesfag. 2012/13. Gjennomsnitt.
|
Figur 4.10. Endringer til eksamen, etter standpunktkarakter, utvalgte fag. 2009/10–2012/13. Prosent.
|
Figur 4.11. Resultater på fag- og svenneprøver, fordelt på utdanningsprogrammer. 2012/13. Foreløpige tall. Antall og prosent.
|
Figur 4.12. Resultater PISA. 2000–2012. Gjennomsnitt.
|
Figur 4.13. Prestasjonsnivåer i matematikk. 2003–2012. Prosent.
|
Kapittel 5 |
---|
Figur 5.1. Delen elevar som svarar positivt på påstandane om støtte frå lærarane. 2013. Prosent.
|
Figur 5.2. Forholdet mellom lærarar og elevar. Delen elevar som er einige i påstandane. 2003, 2009 og 2012. Prosent.
|
Figur 5.3. Delen som svarer at fenomena «i nokon grad» eller «mykje» hindrar læringa til elevane. 2000–2012. Prosent.
|
Figur 5.4. Elevar som opplever støtte heimanfrå. Delen som svarer «alltid» eller «nokre gonger». 2013/14. Prosent.
|
Figur 5.5. Oppleving av fagleg utfordring og meistring, 10. trinn. 2013/14. Prosent.
|
Figur 5.6. Elevmotivasjon. Delen elevar som svarer positivt på påstandane. 2013/14. Prosent.
|
Figur 5.7. Kor relevant elevane opplever skolen. Delen elevar som er «litt» eller «heilt einig» i påstandane. 2013/14. Prosent.
|
Figur 5.8. Elevanes utbytte av skolen. Delen elevar som er einige i påstandane. Perioden 2003–2012. Enkeltståande punkt viser OECD-gjennomsnittet i 2012. Prosent.
|
Figur 5.9. Prosentdelen elevar som trivst godt eller svært godt. Fordelt på trinn. 2013/14.
|
Figur 5.10. Krenkingar og mobbing fordelt på trinn. 2013/14. Prosent.
|
Figur 5.11. Forskjell i mobbing mellom jenter og gutar. 2013/14. Prosentpoeng.
|
Figur 5.12. Kva skolen veit om, og kva skolane gjer noko med. 2013/14. Prosent.
|
Figur 5.13. Lærlingar som blir mobba, fordelte på utdanningsprogram. 2013. Prosent.
|
Kapittel 6 |
---|
Figur 6.1. Utviklingen i befolkningens høyeste utdanningsnivå (16 til 66 år). Prosent.
|
Figur 6.2. Utviklingen i fullført og bestått innen 5/6 år, etter studieretning. Prosent.
|
Figur 6.3. Fullført og bestått innen 5/6 år, etter fylke. 2006-kullet. Prosent.
|
Figur 6.4. Elever og lærlinger som fullfører og består innen fem/seks år og ti år etter at de begynte i videregående opplæring for 1994- til 2002-kullet. Prosent.
|
Figur 6.5. Fullført og bestått videregående opplæring, etter typen kompetanse og måletidspunkt. 2002-kullet. Prosent.
|
Figur 6.6. Kompetanseoppnåelse blant de som ikke fullfører og består innen fem/seks år (2006-kullet). Prosent.
|
Figur 6.7. Fullført og bestått innen fem/seks år, etter antall grunnskolepoeng. 2006-kullet. Prosent.
|
Figur 6.8. Fullført og bestått innen fem/seks år, etter antall grunnskolepoeng og utdanningsprogram. 2006-kullet. Prosent.
|
Figur 6.9. Oppnådd kompetanse etter fem/seks år, etter grunnskolepoeng. 2006-kullet. Prosent.
|
Figur 6.10. Overganger til og gjennom videregående skole. 2012. Prosent.
|
Figur 6.11. Overganger fra yrkesfaglig Vg2 til tredje opplæringsår. 2012. Prosent.
|
Figur 6.12. Nye lærekontrakter per 1. oktober 2008–2013. Antall.
|
Figur 6.13. Oppnådd fagbrev, to, tre, fire og fem år etter begynt læretid. Prosent.
|
Figur 6.14. Status to, tre, fire og fem år etter påbegynt læretid. 2008-kullet. Prosent.
|
Figur 6.15. Oppnådd fagbrev to år og fem år etter påbegynt lære, etter fylke. 2008-kullet. Prosent.
|
Figur 6.16. Sysselsettingsstatus per november 2012 for fagarbeidere som tok fag-/svennebrev skoleåret 2011/12, etter kandidattype. Prosent.
|
Figur 6.17. Sysselsettingsstatus per november 2012 for lærlinger/elever som tok fag-/svennebrev skoleåret 2011/12, etter fylke. Prosent.
|
Figur 6.18. Sysselsettingsstatus per november 2012 for lærlinger/elever som tok fag-/svennebrev skoleåret 2011/12, etter utdanningsprogram. Prosent.
|
Figur 6.19. Nytdannede fagarbeidere i arbeid per november første år etter oppnådd fag-/svennebrev som lærling/elev, etter utdanningsprogram. Prosent.
|
Figur 6.20. Nyutdannede fagarbeidere i arbeid første, andre og tredje året etter oppnådd fag-/svennebrev som lærling/elev. Prosent.
|
Figur 6.21. Ungdom som verken har fullført og bestått eller deltar i videregående opplæring, etter alder. Prosent.
|
Figur 6.22. Ungdom 16–25 år som verken har fullført og bestått eller deltar i videregående opplæring. Prosent.
|
Figur 6.23. Ungdom i oppfølgingstjenesten, etter fylke. Prosent.
|
Figur 6.24. Ungdom etter hovedgrupper i oppfølgingstjenesten per juni 2011–2013. Prosent.
|
Figur 6.25. Ungdom i oppfølgingstjenestens målgruppe 2011/12 som er i utdanning og/eller arbeid neste skoleår, etter fylke. Prosent.
|
Tabell 6.1. Oppnådd fagbrev to, tre, fire og fem år etter påbegynt lære, etter utdanningsprogram. 2008-kullet. Prosent.
|
Kapittel 7 |
---|
Figur 7.1. Elever i grunnskolen med enkeltvedtak om spesialundervisning. 2004/05 til 2013/14. Prosent.
|
Figur 7.2. Elever med enkeltvedtak om spesialundervisning fordelt på trinn. 2012/13 og 2013/14. Prosent.
|
Figur 7.3. Elever med spesialundervisning på skoler med økt lærertetthet sammenlignet med resten av landet fordelt på trinn. 2011/12 og 2013/14. Prosent.
|
Figur 7.4. Elever med enkeltvedtak om spesialundervisning, fordelt på trinn og kjønn. 2013/14. Prosent.
|
Figur 7.5. Elever i grunnskolen med enkeltvedtak om spesialundervisning, fordelt på fylke. 2012/13 og 2013/14. Prosent.
|
Figur 7.6. Elever med spesialundervisning etter kommunestørrelse. 2013/14. Prosent.
|
Figur 7.7. Elever i grunnskolen med enkeltvedtak om spesialundervisning, fordelt på timer til undervisningspersonale og timer til assistent. 2013/14. Antall.
|
Figur 7.8. Elever som får spesialundervisning i den ordinære klassen, i små grupper eller alene med lærer eller assistent. 2013/14. Prosent.
|
Figur 7.9. Elever som får spesialundervisning i den ordinære klassen, i små grupper eller alene, fordelt etter kommunestørrelse. 2013/14. Prosent.
|
Figur 7.10. Elever i fast avdeling for spesialundervisning i de største kommunene. Skoleåret 2013/14. Prosent.
|
Figur 7.11. Søkere til et særskilt utdanningsprogram, fordelt på utdanningsprogram. Per 1. mars 2014. Prosent.
|
Figur 7.12. Elever registrert med planlagt grunnkompetanse fordelt på fylke. Per 1. oktober 2013. Foreløpige tall. Prosent.
|
Figur 7.13. Personer registrert med planlagt grunnkompetanse fordelt på utdanningsprogram. Per 1. oktober 2013. Foreløpige tall. Prosent.
|
Figur 7.14. Lærekandidater fordelt på utdanningsprogram. Per 1. oktober 2012 og 2013. Antall.
|
Figur 7.15. Andel lærekandidater av totalt antall lærlinger og lærekandidater, fordelt på fylke. Per 1. oktober 2013. Prosent.
|
Figur 7.16. Faglige årsverk i PP-tjenesten etter stillingsgruppe. 2012/13 og 2013/14. Prosent.
|
Tabell 7.1. Barn i barnehagen med vedtak om spesialpedagogisk hjelp. 2010–2013. Antall og prosent.
|
Tabell 7.2. Søknader om tilskudd til lærlinger og lærekandidater med særskilte behov, 2011-2013. Antall.
|