Aasen, P., J. Møller, E. Rye, E. Ottesen, T. S. Prøytz og F. Hertzberg | 2012 | Kunnskapsløftet som styringsreform – et løft eller et løfte? : forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen. NIFU rapport 20/2012. | NIFU, Oslo. |
Arseneault, L., L. Bowes og S. Shakoor | 2010 | Bullying victimization in youths and mental health problems: much ado about nothing? Psychological Medicine, Årg. 40, Nr. 5, s. 717–729. | |
Aspøy, T. M. og B. Bråten | 2014 | Språklige rollemodeller. Hvordan barnehageansattes kompetanse om språk kan styrkes. FAFO-rapport 2014:06. | FAFO, Oslo. |
Bakken, A. og J. I. Elstad | 2012 | For store forventninger? Kunnskapsløftet og ulikhetene i grunnskolekarakterer. NOVA Rapport 7/2012. | NOVA, Oslo. |
Bakken, A., M. Dæhlen og I. Smette | 2013 | Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet: Sluttrapport fra en følgeevaluering. | NOVA, Oslo. |
Barne og Likestillings Departementet | 2011 | Likestilling 2014 – regjeringens handlingsplan for likestilling mellom kjønnene. | BLD, Oslo. |
Bonesrønning, H, J. M. V. Iversen og I. Pettersen | 2012 | Kommunale skoleeiere: Nye styringssystemer og endringer i ressursbruk. SØF rapport 04/2012. | SØF, Trondheim. |
Bratterud, Å., E. B. H. Sandseter og M. Seland | 2012 | Barns trivsel og medvirkning i barnehagen. Barn, foreldre og ansattes perspektiver. NTNU Rapport 21/2012. | NTNU samfunnsforskning, Trondheim. |
Brophy, J. E. | 2013 | Motivating students to learn. | Routledge. |
Bru, E. | 2011 | Emosjonelt sårbare og sosialt passive elever, i U. V. Midthassel, E. Bru, S. K. Ertesvåg og E. Roland (red.), Sosiale og emosjonelle vansker: Barnehagens og skolens møte med sårbare barn og unge. | Universitetsforlaget, Oslo. |
Cameron, D.L., Kovac, V.B. og Tveit, A.D. | 2011 | En undersøkelse om PP-tjenestens arbeid med barnehagen. Skriftserien nr. 155. | Universitetet i Agder, Kristiansand. |
Coggan, C., S. Bennett, R. Hooper og P. Dickinson | 2003 | Association between bullying and mental health status among a sample of 3,265 New Zealand adolescents, International Journal of Mental Health Promotion, Årg. 5, Nr. 1, s. 16-22. | |
Dearing, E., H. D. Zachrisson, A. Mykletun og C. Toppelberg | 2014 | Universal early childhood education and care narrows social inequality gap in early language skills in Norway: Evidence from a natural experiment (working paper). | |
Desforges, C. og A. Abouchaar | 2003 | The Impact of Parental Involvement, Parental Support and Family Education on Pupil Achievement and Adjustment: A Literature Review. Research Report No. 433. | Department for Education and Skills, London. |
DIFI | 2013 | DIFI-rapport: Innbyggerundersøkelsen 2013 – hva mener brukerne? | DIFI, Oslo. |
Drange, N. | 2013 | Evaluering av forsøk med gratis kjernetid i barnehage: Delrapport 2: Foreløpige analyser av sammenhengen mellom gratis kjernetid og skoleresultatene på 1. trinn. Rapporter 56/2013. | SSB, Oslo. |
Drange, N. og K. Telle | 2010 | The effect of preschool on the school performance of children from immigrant families: Results from an introduction of free preschool in two districts in Oslo. Discussion Papers No. 631. | SSB, Oslo. |
Dyssegaard, C. M., Larsen, M.S. og Tiftikçi, N. | 2013 | Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen. Systematisk review. | Dansk Clearinghouse for Utdannelsesforskning, Aarhus. |
Dæhlen, M., K. Danielsen, Å. Strandbu og Ø. Seippel | 2013 | Forskning på voksne i grunnopplæringen. | NOVA, Oslo. |
Egelund, N. og Tetler, S. (red.) | 2009 | Effecter av specialundervisningen. Pædagogiske vilkår i komplicerede læringssituationer og elevenes faglige, sociale og personlige resultater. | Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, København. |
Engvik, M., L. Evensen, K. Gustavson, J. Fufen, R. Johansen, R. Lekhal, S. Schjølberg, M. Vaage Wang og H. Aase | 2014 | Sammenhenger mellom barnehagekvalitet og barns fungering ved 5 år: Resultater fra Den norske mor og barn-undersøkelsen. Rapport 2014: 1 Folkehelseinstituttet. | Nasjonalt folkehelseinstitutt, Oslo. |
Falch, T. og O. H. Nyhus | 2011 | Betydningen av fullført videregående opplæring for sysselsetting blant unge voksne. SØF-rapport 01/11. | Senter for Økonomisk Forskning, Trondheim. |
Fylling, I. og Handegård, T. L. | 2009 | Kompetanse i krysspress? Kartlegging og evaluering av PP-tjenesten. NF-rapport nr. 05/2009. | Nordlandsforskning, Bodø. |
Gjertsen, H. og Olsen, T. | 2013 | Broer inn i arbeidslivet. Elever med funksjonsnedsettelser i videregående opplæring – kartleggingsstudie av opplæringstilbud, organisering og tilpasninger. NF-notat nr. 1003/2013. | Nordlandsforskning, Bodø. |
Gormley, W. T. og T. Gayer | 2004 | The effects of universal pre-k on cognitive development. | Public Policy Institute, Georgetown University, Washington D.C. |
Grønmo, L. S., T. Onstad, T. Nilsen, A. Hole, H. Aslaksen og I. C. Borge | 2012 | Framgang, men langt fram. Norske elevers prestasjoner i matematikk og naturfag i TIMSS 2011. | Akademika forlag, Oslo. |
Gulbrandsen, L. og E. Eliassen | 2013 | Kvalitet i barnehager: Rapport fra en undersøkelse av strukturell kvalitet høsten 2012. NOVA Rapport 1/2013. | NOVA, Oslo |
Hamre, B. K. og R. C. Pianta | 2001 | Early teacher-child relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eight grade, Child Development, Årg. 72, No. 2, s. 625-638. | |
Hastings, J. S., C. A. Neilson og S. D. Zimmerman | 2012 | The Effect of School Choice on Intrinsic Motivation and Academic Outcomes. Working Paper No. 18324. | NBER (National Bureau of Economic Research). |
Hattie, J. | 2009 | Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. | Routledge, New York. |
Haustätter, R. og Nordahl, T. | 2013 | Spesialundervisningens stabiliserende rolle i grunnskolen, i B. Karseth, J. Møller, & P. Aasen (red.): Reformtakter: Om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen. | Universitetsforlaget, Oslo. |
Holck, G. | 2010 | Juridiske og pedagogiske vurderinger knyttet til tilpasset opplæring og rett til spesialundervisning, Spesialpedagogikk, nr. 10. | |
Hughes, J. N., J. Y. Wu, O. M. Kwok, V. Villarreal og A. Y. Johnson | 2012 | Indirect Effects of Child Reports of Teacher-Student Relationship on Achievement, Journal of Educational Psychology, Årg. 104, No. 2, s. 650-365. | |
Hustad, B.-C., Strøm, T. og Strømsvik, C. L. | 2013 | Kompetanse i PP-tjenesten – til de nye forventningene? Kartlegging av kompetanse i PP-tjenesten. NF-rapport nr. 2/2013. | Nordlandsforskning, Bodø. |
Hægeland, T., Kirkebøen, L. og Raaum, O. | 2009 | Øre for læring: Ressurser i grunnskole og videregående opplæring i Norge 2003–2008. | Frischsenteret, Oslo. |
Jahnsen, H., S. Nergaard, S., Rafaelsen, F. og Tveit, A. | 2009 | Den ene dagen. Ungdomsskoler som bruker smågruppebaserte deltidstiltak for elever som viser lav skolemotivasjon og problematferd: Aktørenes begrunnelser og opplevelser: En kasusstudie. | Lillegården kompetansesenter – Statped, Porsgrunn. |
Jensen, P., A. Würtz Rasmussen og B. Jensen | 2013 | Effects of the VIDA program – randomized controlled trial, Presentasjon på avslutningskonferanse for VIDA 9. – 10. desember 2013. | |
Kjærnsli , M., S. Lie, R. V. Olsen og A. Roe | 2007 | Tid for tunge løft: Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. | Universitetsforlaget, Oslo. |
Kjærnsli, M. og F. Jensen | 2013 | Kapittel 11: Læringsmiljøet i skolen, i Kjærnsli, M. og R. V. Olsen (red.): Fortsatt en vei å gå: Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. | Universitetsforlaget, Oslo. |
Kjærnsli, M. og R. V. Olsen (red.) | 2013 | Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. | Universitetsforlaget, Oslo. |
Knudsmoen, H., Løken, G., Nordahl, T og Overland, T. | 2011 | Tilfeldighetenes spill: en kartlegging av spesialundervisning 1–4 timer pr. uke. Rapportserien (9/2011). | Høgskolen i Hedmark, Hamar. |
Lekhal, R. | 2012 | Do type of childcare and age of entry predict behavior problems during early childhood? Results from a large Norwegian longitudinal study, International Journal of Behavioral Development, Årg. 36, Nr.3, 197-204 | |
Lekhal, R., H. D. Zachrisson, M. V. Wang, S. Schjølberg og T. von Soest | 2010 | Does universally accessible child care protect children from late talking? Results from a Norwegian population-based prospective study, Early Child Development and Care, Årg. 181, Nr. 8. | |
Lunder E.L. og B. Eika | 2013 | Kostnader i barnehager i 2012 og nasjonale satser for 2014. | Telemarksforsking, Bø i Telemark. |
Manger, T. | 2005 | Motivasjon og mestring. | Fagbokforlaget. |
Markussen, E. | 2014 | Utdanning lønner seg. Om kompetanse fra videregående og overgang til utdanning og arbeid ni år etter avsluttet grunnskole 2002. NIFU Rapport 1/2014. | NIFU, Oslo. |
Markussen, E. og S. K. Gloppen | 2012 | Påbygg – et gode eller en nødløsning? En studie av påbygging til generell studiekompetanse i Østfold, Akershus, Buskerud, Rogaland og Nord-Trøndelag skoleåret 2010-2011. NIFU Rapport 2/2012. | NIFU, Oslo. |
Markussen, E., Frøseth, M.W. og Grøgaard, J.B. | 2009 | Inkludert eller segregert? Om spesialundervisning i videregående opplæring like etter innføringen av Kunnskapsløftet. Rapport 17/2009. | NIFU STEP, Oslo. |
Marzano, R. J., J. S. Marzano og D. Pickering | 2003 | Classroom management that works: Research-based strategies for every teacher. | ASCD (Association for Supervision and Curriculum Development), Virginia. |
Meld. St 20 | 2012–2013 | På rett vei. Kvalitet og mangfold i fellesskolen. | Kunnskapsdepartementet, Oslo. |
Meld. St. 24 | 2012–2013 | Framtidens barnehage. | Kunnskapsdepartementet, Oslo. |
Melhuish, E., C. Sylva, P. Sammons, I Siraj-Blatchford og B. Taggart | 2001 | Social behavioural and cognitive development at 3-4 year in relation to family background, Technical Paper 7. | EPPE (The Effective Provision of Pre-school Education), London. |
Mjøs, M. | 2007 | Spesialpedagogens rolle i dagens skole. En studie av hvordan prinsippene om inkludering og tilpasset opplæring for alle elever kommer til uttrykk i skolen, og av spesialpedagogens rolle i denne sammenheng, Avhandling for graden PhD. | Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. |
Moafi, H. og E. S. Bjørkli | 2011 | Barnefamiliers tilsynsordninger, Rapporter 34/2011. | SSB, Oslo. |
Nakamoto, J. og D. Schwartz | 2010 | Is peer victimization associated with academic achievement? A meta-analytical review, Social Development, Årg. 19, Nr. 2, s. 221-242. | |
Nilsen, S. og Herlofsen, C. | 2012 | Tiltakskjeden ved rett til spesialundervisning – regelverk og praksis, i Jakhelln, H. og Welstad, T. (red.): Utdanningsrettslige emner – Artikler med utvalgte tema fra skole- og utdanningsrettens område. | Cappelen Damm Akademisk, Oslo. |
Nordahl, R. | 2007 | Hjem og skole: Hvordan skape et bedre samarbeid? | Universitetsforlaget, Oslo. |
Nordahl, T., L. Qvortrup, L. Skov Hansen og O. Hansen | 2013 | Resultater fra kartleggingsundersøkelse i Kristiansand kommune 2013. | LSP, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet |
Nortvedt, G. A. | 2013 | Kapittel 2: Matematikk i PISA – matematikkdidaktiske perspektiver, i Kjærnsli, M. og R. V. Olsen (red.): Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. | Universitetsforlaget. Oslo. |
Nyen T., A. Skålholt og A. H. Tønder | 2013 | Fagbrevet som grunnlag for arbeid og videre utdanning, i H. Høst (red.) Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen: Fokus på opplæring i bedrift. | NIFU, Oslo. |
OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) | 2013 | Education at a Glance 2013: OECD indicators. | OECD Publishing, Paris |
Opheim V., C. Gjerustad og J. Sjaastad | 2013 | Jakten på kvalitetsindikatorene. Sluttrapport fra prosjektet ‘Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen’. Rapport 23/2013. | NIFU, Oslo. |
Prop. 1 S | 2013–2014 | For kunnskapsdepartementet. | Kunnskapsdepartementet, Oslo. |
Rambøll | 2010 | FOU-prosjekt: Bruk av assistenter og lærere uten godkjent utdanning i grunnopplæringen. | Rambøll, Oslo. |
Rambøll | 2011 | Kartlegging av spesialpedagogisk hjelp i barnehagen etter opplæringsloven § 5-7. | Rambøll, Oslo. |
Rambøll | 2013 | Kartlegging av innføringstilbud til elever som kommer til Norge i ungdomsskolealder og som har få års skolegang før ankomst. Rapport Juni 2013. | Rambøll, Oslo. |
Rambøll | 2014 | Veiledningsordning for nytilsatte nyutdannede lærere og barnehagelærere: Resultater fra kartleggingen 2014. | Rambøll, Oslo. |
Ramey, C. T., F. A. Campbell, M. Burchinal, M. L. Skinner, D. M. Gardner og S.L. Ramey | 2000 | Persistent Effects of Early Childhood Education on High-Risk Children and Their Mothers, Applied Developmental Science, Årg. 4, Nr. 1. | |
Riksrevisjonen | 2011 | Riksrevisjonens undersøkelse av spesialundervisningen i grunnskolen, Dokument 3:7 (2010-2011). | Riksrevisjonen, Oslo. |
Roe, A. | 2013 | Kapittel 7: Lesing, i Kjærnsli, M. og R. V. Olsen (red.): Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. | Universitetsforlaget, Oslo. |
Roorda, D. L., H. M. Koomen, J. L. Spilt og F. J. Oort | 2011 | The influence of effective teacher-student relationships on student’s school engagement and achievement: A meta-analytical approach, Review of Educational Research, Årg. 81, No. 4, s. 493-529. | |
Sandvik, L. V. og T. Buland | 2013 | Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. | NTNU, Trondheim. |
Scheistrøen, J. | 2013 | Undersøking om foreldrebetaling i barnehagar, januar 2013, Rapportar 28/2013. | SSB, Oslo. |
Sletten, M. A. og C. Hyggen | 2013 | Ungdom, frafall og marginalisering, Temanotat. | Norges forskningsråd, Oslo. |
Seland, I., N. Vibe, E. Hovdhaugen | 2013 | Evaluering av nasjonale prøver som system. NIFU rapport 4/2013. | NIFU, Oslo. |
Solheim, E., L. Wichstrøm, J. Belsky. og T. S. Berg-Nielsen | 2013 | Do Time in Child Care and Peer Group Exposure Predict Poor Socio-emotional Adjustment in Norway? Child Development, Årg. 84, No. 5, s. 1701-1715. | |
Solli, K.-A. og Andresen. R. | 2012 | Alle skal bli sett og hørt. Barnehagepersonalets synspunkter på inkludering, i A.-L. Arnesen (red.): Inkludering: Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. | Universitetsforlaget, Oslo. |
Solli, K-A. | 2012 | Inkludering i barnehagen i lys av forskning, i A.-L. Arnesen (red.): Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. | Universitetsforlaget, Oslo. |
Statistisk Sentralbyrå | 2012 | Arbeidsmarkedet for lærere og førskolelærere fram mot år 2035. | SSB, Oslo. |
Statistisk sentralbyrå | 2013 | Karakterer ved avsluttet grunnskole, 2013. URL. Lesedato 24. april 2014. | SSB, Oslo. |
Statistisk Sentralbyrå | 2014 | Befolkningsframskrivninger, 2012-2100. URL. | SSB, Oslo. |
Statistisk sentralbyrå | 2014 | Nasjonale prøver, 2013. URL. Lesedato 24. april | SSB, Oslo. |
Statistisk Sentralbyrå | 2014 | Eigenbetaling i barnehagar, endringstal, 15. januar 2014. | SSB, Oslo. |
Sylva, K., E. Melhuish, P. Sammons, I. Siraj-Blatchforld og B. Taggart | 2004 | The Effective Provision of Pre-School Education (EPPE) Project: Final Report. | The Institute of Education, London. |
Wendelborg, C. | 2010 | Å vokse opp med funksjonshemming i skole og blant jevnaldrende. En studie av opplæringstilbud og deltakelse blant barn med nedsatt funksjonsevne. Avhandling for graden PhD. | NTNU, Trondheim. |
Zachrisson, H. D., E. Dearing, I. M. Zabrana og A. Nærde | 2014 | Språkkompetanse hos 4-åringer som har gått i barnehage: Foreløpige resultater fra forskningsprosjektet Barns sosiale utvikling, Aferdssenteret-Unirand. Rapport til Utdanningsdirektoratet, Revidert versjon 3. januar. | |
Zachrisson, H. D., E. Dearing, R. Lekhal, og C. O. Toppelberg | 2013 | Little Evidence That Time in Child Care Causes Externalizing Problems during Early Childhood in Norway, Child Development, Årg. 84, Nr. 4, s. 1152–1170. |